Jedrenje
Obaveze skipera
U ovom tekstu pokušaćemo da vam približimo skiperove obaveze i zadatke, kao i odnos klijenata prema skiperu.
Jedrenje
U ovom tekstu pokušaćemo da vam približimo skiperove obaveze i zadatke, kao i odnos klijenata prema skiperu.
Osim veštine jedrenja i upravljanja plovilom, skiper je lice kome su povereni vaši životi, koji takođe odgovara za posadu pred zakonom, poseduje znanje ne samo o području jedrenja i vremenskim prilikama, već i o mestima na koja se može otići, restoranima, skrivenim uvalama i sl.
Bez obzira na vaše veštine jedrenja, odmor je mnogo ugodniji ako je pored vas na brodu profesionalac.
Skiper bi trebalo da bude u bazi pre nego što klijenti stignu, kako bi (ukoliko je to moguće) obavio tehnički prijem plovila. Nakon upoznavanja u bazi, skiper mora pokazati put do broda klijentima i pomoći im u smeštaju.
Kad svako pronađe svoje mesto na brodu, skiper mora obaviti takozvani “sigurnosni brifing”.
U nekoliko jednostavnih reči, kapetan bi trebalo da objasni gde se nalaze prsluci za spašavanje, aparati za gašenje požara i ostala važna oprema i uređaji. Kao i sigurnosni postupci u slučaju nužde. Ostatak brifinga govori o savetima i trikovima za siguran i udoban boravak na jahti, pravilima i postupku korišćenju toaleta, frižidera, šporeta i dr.
Sledeći razgovor je obično o planiranju rute.
Skiper bi trebao da uskladi želje klijenata o odredištima plovidbe sa mogućnostima, udaljenošću i vremenske prognoze. Dobar skiper bi trebalo unapred da objasni trenutnu situaciju na moru i odredištu. Može dati vlastite predloge i savete, ukoliko klijenti nisu potpuno sigurni gde bi želeli da plove. Kroz ovaj razgovor, skiper bi trebalo da oseti stav i raspoloženje klijenata, odabir tempa plovidbe i vrste odredišta.
Sa druge strane, klijenti imaju priliku da upoznaju skipera i uspostave početni komunikacijski odnos. Skiper mora da bude strpljiv, pristojan, uredan i uvek spreman da odgovori na pitanja klijenata o plovilu.
Iako klijenti imaju pravo da zahtevaju neke rute ili odredišta od kapetana, kapetan preuzima odgovornost i donosi konačnu odluku o plovidbi i planiranju rute. U slučaju bilo kakvog spora ili nesporazuma, problem mora da se reši u prijateljskoj atmosferi.
Večeri su savršene za planiranje sledećeg dana, ali će se konačna odluka doneti ujutru pre odlaska na sledeće odredište. Dobri skiperi bi trebalo da budu u mogućnosti da osiguraju najbolje mesto za noćenje, na sidru, pristaništu u marini ili luci.
Klijenti moraju biti svesni da u sezoni naći vez u marini pa čak i sigurno sidrište može biti problem, koji jako utiče na planiranje i trajanje plovidbe.
Što se tiče snabdevanja skipera, klijenti im moraju osigurati dovoljno hrane i pića. To uključuje barem jedan topli obrok dnevno zajedno sa dovoljno vode za piće tokom dana. Najčešći način za to je ako kapetan jede i pije zajedno sa klijentima.
Ponekad klijenti insistiraju na svojoj privatnosti, pa bi skiperu trebali osigurati novac za obroke ili dovoljno hrane u hladnjaku plovila ako ne žele skipera sa sobom.
Skiperi bi se trebali kloniti alkoholnih pića barem dok plovilo ne bude sigurno, te se moraju pobrinuti da imaju dovoljno odmora za nadolazeće dužnosti. Iz tog razloga, kapetan mora imati privatno slobodno vreme za sebe na kraju dana. To znači da se skiperi ne bi trebali zabavljati celu noć, ni sami, ni sa klijentima.
Skiper ne mora kuvati klijentima niti prati suđe. Ako učini nešto od toga, to bi se trebalo smatrati dodatom uslugom, a ne dužnošću. Sa druge strane, skiper mora da prati palubu kad god je to moguće, kao i kontrolisati potrošnju vode i puniti svežu vodu kad god je to potrebno.
Smatramo da je samo po sebi razumljivo da se skiper mora pobrinuti za svu navigaciju, struju, vodu, odnosno za jedrenje u potpunosti.
Enterijer, nameštaj i inventar su odgovornosti klijenata. Uostalom, u bazi se u tu svrhu nalazi depozit.
Kapetani spavaju s jednim otvorenim okom (i uhom) kad god provode noć na sidrištu. Ljubazno je i pristojno ponuditi skiperu jednu smenu noćne straže kad je usidren.
Bioritmi skipera i klijenata vrlo se lako podudaraju ako se skiperu osigura zasebna soba. Na katamaranima je lakše jer skiperi mogu koristiti prednje kabine za posadu, poznate i kao “grobovi”( zbog svoje veličine i nivoa udobnosti).
Bez obzira na veličinu tih kabina, skiperi se mogu povući u svoje krevete kad god osećaju potrebu za to.
Situacija se komplikuje na jedrilicama. Klijenti obično zauzimaju sve sobe pa skiper obično spava u salonu. To znači da skiper poslednji odlazi na spavanje i prvi ustaje. Ponekad to skipera dovodi u neugodne situacije. Pogotovo ako se klijenti žele zabavljati ili ostati budni do kasno u noć.
Dogovor oko smeštaja skipera mora se obaviti pre napuštanja baze.
Skiper mora ne samo držati svoje klijente sigurnim u svako doba plovidbe, već ih i na vreme vratiti u bazu.
Pre izlaska iz baze, skiper mora obavestiti klijente o politici charter kompanije o dolasku natrag u bazu, tako da to ne bi trebao biti problem poslednjeg dana putovanja. U slučaju nekih tehničkih kvarova, kapetan ih mora popraviti u skladu sa bazom i tehničkom podrškom.
U slučaju većih neuspeha, klijenti moraju znati sve o razvoju situacije, a pritom biti razumljivi i strpljivi. Iako skiperi obično mogu izvesti svaki manevar sami, klijenti mogu pružiti ruku kapetanima kad god to zatreba.
Na kraju dana, plovidba sa skiperom donosi mnoge prednosti, ali nemojte preterivati sa zahtevima – skiperi su i ljudska bića sa svojim granicama.
Ne zaboravite da na brodu nemate slugu, već osobu od povjerenja koja preuzima veliku odgovornost ne samo za zabavni deo putovanja, već i za vaše živote.
Želim vam mirno more, lepe vetrove i jak jarbol!
Vaše nezaboravno jedrenje počinje jednostavno, popunite naš upitnik i kročite na krstarenje ostrvima iz snova.